Linkedin Labtau

Thursday 31 May 2018

Afin de promouvoir le rayonnement de son Université et de valoriser les activités de recherche de ses chercheurs(ses), la Métropole de Lyon organise en partenariat avec l’Université de Lyon,  le Prix Jeune Chercheur(se) remis à 3 lauréat(e)s distingué(e)s, selon les champs thématiques suivants :

1. Thème « biosanté et société», où les enjeux dépassent largement les seuls aspects technologiques, notamment dans les secteurs du cancer et des vaccins, traditionnellement en pointe à Lyon, avec la médecine personnalisée, la croissance de pathologies émergentes, la nécessité de développer des approches avancées de modélisation et simulation.
  2. Thème « sciences et ingénierie », avec des enjeux comme les industries du futur pour qui les aspects de durabilité et de soutenabilité sont au centre des préoccupations, le partage de l'énergie, les transports.
  3. Thème « humanités et urbanité », dans une compréhension des métropoles où la technologie, les politiques publiques et les organisations sont tournées vers l'humain. L’analyse des sociétés dans une compréhension de la modernité, du religieux et de la laïcité, de la gestion des croissances économiques et des risques sont étudiés comme des enjeux majeurs.

Date limite de participation : 31 mai 2018.

Tuesday 24 April 2018

Author: Lawrence A. Crum Professor of Bioengineering and Electrical Engineering, Center for Industrial and Medical Ultrasound, University of Washington, Seattle, USA

Dr. Lawrence A. Crum is currently Principal Physicist and Chair of the Department of Acoustics and Electromagnetics in the Applied Physics Laboratory, and Research Professor of Bioengineering and Electrical Engineering at the University of Washington. He has held previous positions at Harvard University, the U. S. Naval Academy and the University of Mississippi, where he was F. A. P. Barnard Distinguished Professor of Physics and Director of the National Center for Physical Acoustics. He has published over 180 articles in professional journals, presented over 200 papers at professional meetings, and holds an honorary doctorate from the Universite Libre de Bruxelles. He is Past President of the Acoustical Society of America and current President of the Board of the International Commission for Acoustics. In June of 2000, he was awarded the Helmholtz-Rayleigh Interdisciplinary Silver Medal of the Acoustical Society of America.
SummaryAcoustic cavitation is a phenomenon that involves the interaction of an acoustic field with a gas bubble in a liquid. Since a bubble has a compressibility many orders of magnitude more than a liquid, the gas bubble can act as a means of concentrating the energy of the acoustic field to a restricted region of time and space. Concentrations of energy on the order of eleven orders of magnitude have been reported. This lecture will introduce cavitation as a physical phenomenon and describe some applications of cavitation to current topics in medical ultrasound.
Time:11:00
Place:Conference room, LabTAU, INSERM 151 Cours Albert Thomas